Umran dergisi Mart 2015 sayısında Soğuk Savaş sonrasında Batılı elitlerin İslâm konusunda ortaya koydukları yaklaşımları ele alıyor.
Ä°slâm âlemindeki sömürgecilik faaliyetlerinin yol açtığı yıkımlarla birlikte Ä°slâm’ın ve Müslümanların Batı’ya ait olup olmadığı sorusu gündeme geldi. 1990’lardan özellikle de 11 Eylül 2001 saldırıları sonrasında Avrupalı düÅŸünürler Müslümanların Batıya “entegre” olmadığı olgusundan yakınmak maksadıyla sıklıkla söz alır oldu.
Åžüphesiz Avrupa ve Batı’yla Ä°slâm arasındaki mücadele bir dinin baÅŸka bir din ile mücadelesi deÄŸil. Belki Medeniyetler Çatışması savunucularının deÄŸindiÄŸi gibi medeniyetler arası mücadele hiç deÄŸil! Büyük oranda çatışma,medeniyetin Ä°slâm ile geçmiÅŸe dayanan kavgasından kaynaklanır.
Batılılara göre Ä°slâm ve Arap dünyasında Ä°slâm bir tepki aracına dönüÅŸerek, toplumlarının ilerlemesinin önünde engel olmuÅŸtur. Aslında bunun altında yatan Müslümanların düÅŸünce ve hayat tarzının neden Batılılar gibi olmadığı sorgusudur. Bu, çokça zikredilen farklılığa, yerel, geleneksel ve Ä°slâmî olana tahammül edemeyen tahakkümcü bir sestir.
Umran dergisi meselenin çeÅŸitli yansımalarını Talal Asad, Bedri Gencer, Ercan Yıldırım ve Cevat Özyurt’un kaleminden okurlarına sunuyor. Bilhassa Charlie Hebdo saldırısından sonra “cihadizmin” etkili bir ÅŸekilde kınanmasını içerecek bir tür teolojik reform talep edenler aslında kökleri asırlar öncesine uzanan tartışmaların yeniden alevlenmesine, hatırlanmasına vesile oldu.
Aslında seküler müstaÄŸnilik Ä°slâm’a dolayısıyla Müslümanların imanlarını sorun olarak görürken içinde bulunduÄŸumuz modern kapitalist toplumun aÅŸkınlıklarını tartışmaya açmayı aklının ucundan bile geçirmez!
Dergide ayrıca Öner Buçukcu Yunanistan seçimlerini “Pragmatizmin Sol Hali” ekseninde yorumlayarak AB-Yunanistan düellosunu ve AB’de neler oluyor? sorusunu irdeliyor. Burhanettin Can, bireysel ve toplumsal deÄŸiÅŸmenin ÅŸartları çerçevesinde Müslümanlara sorumluluklarını hatırlatıyor.
Metin Önal MengüÅŸoÄŸlu, neo-klasik ÅŸiirin son temsilcisi olarak deÄŸerlendirdiÄŸi Mehmet Akif Ä°nan’ı ele alıyor. Celaleddin VatandaÅŸ, tesettürün modalaÅŸması ve ruh ölümüne dikkat çekiyor.
haber7.com
Yorum Yazın