Ahmet Tevfik DURMAZ

Ahmet Tevfik DURMAZ

Mail: yazarlar62@teknikelektrik.com

Bir Lokma Bir Hırka Anlayışı ve Kuran

Günümüz Müslüman halklarında bir fazilet gibi algılanan bu anlayış yıllarca Müslüman halkların gerek maddi ve gerekse manevi alanda geliÅŸememesine neden olmuÅŸtur. Özellikle aşırı uç sofi tarikatların etkisiyle yaygınlaÅŸan, dünya ve dünyaya ait metadan uzaklaÅŸma ve ellerinin tersiyle hayatın dışına çekilme ÅŸeklinde geliÅŸen mistik eÄŸilim en çok müstekbir ve emperyalist güçlerin iÅŸine yaramıştır. Yıllarca hayatını bir ekmek peÅŸinde dolaÅŸan ve bununla yetinip geliÅŸemeyen bir insanın veya topluluÄŸun kimseye bir faydası olmayacaktır.


DoÄŸu insanı bir lokma bir hırka anlayışıyla her açıdan gerilerken, batı toplumu devamla zenginleÅŸip hayatın içinde etkinliÄŸini ve gücünü pekiÅŸtirmeye çalışmaktadır. Metanın-maddenin insan geliÅŸimi üzerindeki etkileri çok önemlidir. Ä°nsan psikolojisi,  insan karakteri üzerinde ciddi etkileri vardır. Ayriyeten karnı aç olan bir insandan karnını doyurmaktan öte bir ÅŸey bekleyemeyiz. 


EÄŸer ÅŸu iki insandan öncelik olarak ve etkinlik açısından bir tercih yapılması istenirse, Allah’a karşı sorumluluÄŸun bilincinde olan zengin insan mı Ä°slam’a daha iyi hizmet eder. Yoksa Allah’a karşı sorumluluÄŸunun bilincinde olan fakir bir insan mı Ä°slam’a daha iyi hizmet eder? Zengin olan insanın daha etkin ve daha iyi hizmet edeceÄŸi bir gerçektir. Çünkü karnı aç olan bir insana, açlığını gidermeden sorumluluk yüklemek çok zordur.  

 

Kuran hiçbir zaman servete karşı deÄŸildir. Tam aksine “Allahın lütfü” (fazlullah) olarak tanımlamıştır. Ayette “ Namaz bitince artık yeryüzüne dağılınız ve Allah’ın lütfünden aramaya devam ediniz. Allah’ı çokça anınız ki kurtuluÅŸa eresiniz.” (62/10) buyurmuÅŸtur. Bu husus ile ilgili Kuran da daha birçok ayet görmek mümkündür. Åžöyle ki; (73/20, 5/20, 27/16, 24/22, 30/23, 38/32, 50/254,) Ayriyeten Kuran da mal ve servet edinme ve akabinde infak etme, Allah yolunda harcama ile ilgili ayetler sıkça zikredilmektedir. Zira Allah yolunda mal infak etmek, zekat vermek ve hacca gitmek, ancak mal ve servet sahibi olmak ile mümkündür. Kuran da bunca ayet zikri geçen bu hususa deÄŸinirken Allah’ın lütfünden istifade etmemek cahillik ve aptallıktır. Yeryüzündeki bunca nimet sadece kafirlere deÄŸildir. Aksine bu nimetlere en layık olanı Müslümanlardır. Allah her ÅŸeyin en iyisine Müslümanların sahip olmasını arzu etmektedir.


Kuran’ın önümüze koyduÄŸu temel hedefleri, maddi güçten yoksun (ekonomik, askeri, v.s) bir ÅŸekilde gerçekleÅŸtirmek mümkün deÄŸildir.(8/60) Maddi ve manevi alanın birbiriyle beraber dengeli bir ÅŸekilde tekamüle ulaÅŸacağını unutmamak gerekir.  Yıllarca Müslümanların içinde kaldıkları durum maddi anlamda bir doygunluÄŸa ulaÅŸamadıkları için dengeli bir maneviyatının olduÄŸunu söylemekte çok güçtür. Unutmamak gerekir ki tarihte birçok peygamber güç ve serveti elinde bulundurmuÅŸ ve bununla beraber bu alanda mükemmel ahlaki örnekler sergilemiÅŸlerdir. Hz. Yusuf Peygamber Kralın sarayında, devletin hazinesini elinde bulundurmuÅŸ, tasarruf yetkisini eline geçirmiÅŸ (12/55-56) ve bu ÅŸekilde ilahi mesajı toplumlara yaymaya ve hakim kılmaya çalışmıştır. Yine Hz. Süleyman tarihte emsali görülmemiÅŸ bir servet, mal ve gücün tasarrufuna sahip olmuÅŸ (27/16, 24/22, 30/23) ve tüm bunları Allah’a karşı olan sorumluluÄŸunun bilincinde icra etmiÅŸ ve hayata hükmetmiÅŸtir. (38/32) Bunun gibi nice peygamber de mücadele süreçlerinde, mesajlarının saÄŸlıklı bir ÅŸekilde yayılması için mal, servet(güç) etkenlerinden istifade etmiÅŸlerdir. Bu sünnetullahın bir gereÄŸidir. BaÅŸarı sadece maneviyat doygunluÄŸuyla gerçekleÅŸmez ki, bu sunnütullaha aykırıdır. Ancak maneviyatı dengeleyecek bir maddiyatın varlığı ile baÅŸarı, huzur ve adalet gerçekleÅŸebilir. Maddiyat ve maneviyat bir paranın iki yüzü gibidir, birbirinden asla ayrılmaz. 


Sapma ve imtihan endiÅŸesiyle, geçmiÅŸten beri gelen bu anlayış mal ve servete karşı olan bu tepki tamamıyla tam tersi olan bir baÅŸka sapmaya götürmüÅŸtür. Ki, bu anlayış bir lokma bir hırka anlayışıdır. Ä°ÅŸte bu anlayış nedeniyle Müslüman halklar gereÄŸi gibi geliÅŸememiÅŸ, bu anlayışın doÄŸurduÄŸu, neme lazımcılık, monotonluk, tembellik, bana dokunamayan yılan bin yıl yaÅŸasın mantığı ve doÄŸal olarak maddiyattan geri kalmanın ezikliÄŸi ve aÅŸağılık kompleksiyle insanımız, tamamıyla bir köle haline getirilmiÅŸtir. Bu ÅŸekilde Müslümanlar hayati bir tahribata uÄŸrarken, batılılar ise her alanda geliÅŸme ve güç kat etmiÅŸlerdir.


Hâlbuki Kuran, indiÄŸi toplumun zayıf kesimini güçlendirmeyi amaçlamıştır. Topluma hitap etmesi,  getirdiÄŸi düzenleme ve yeniliklerle toplumun yoksul yetim, köle ve ağır borç altında olan zayıf kesimleri güçlendirmeyi hedef aldı. Bu Kuranın adaletli ve eÅŸit bir toplum projesinin adımlarıydı. Bu sayede Kuran, hitap ettiÄŸi insanlara, düÅŸmanlarıyla karşılaÅŸabilecek cesareti bilinci ve maddi anlamda güçlenmeyi ve bunun için hazırlığı talep etmiÅŸtir. (8/60)


Servet ve malın saptırıcı cazibesinin olduÄŸu apaçıktır. (102/1-4 , 3/14) Fakat bu yeryüzü insanının vazgeçemiyeçeÄŸi bir çok saptırıcı için de ( kadın, çocuk, mal) geçerlidir. “Kadınlara, çocuklara, altın ve gümüÅŸ cinsinden birikmiÅŸ hazinelere, soylu atlara, sığırlara ve arazilere yönelik dünyevî zevkler insanoÄŸlu için çekici kılınmıştır. Bütün bu zevkler bu dünya hayatında tadılabilir; ama mutlu son, Allah katında olanıdır.” (3/14) sorun kiÅŸinin tüm bu metaları, amacı için bir araç olarak telakki edebilmesidir. Aksi takdirde saptırıcıdır diye metadan uzaklaÅŸmak büyük bir yanlıştır. 

 

Allah’a karşı sorumluluÄŸun bilincinde olan kiÅŸi tüm bu metaı amacı için, Allah’a yakın olmak için kullanacaktır. Bu da dünyada ve ahrette ciddi bir yarar saÄŸlayacaktır. Kuran her ÅŸeyde denge aradığı ve oluÅŸturduÄŸu gibi bu alanda da dengeyi hedeflemektedir. Dolayısıyla bu dengenin bir tarafını teÅŸkil eden maddiyattan gereÄŸi kadar istifade etmek doÄŸru olan bir yoldur. Metaı Allah’ın bir ikramı olarak görüp Allah’a karşı olan sorumluluÄŸumuzun ifası için kullanmalı ve bunu Fazlullah telakki ederek Rabbimize yakınlaÅŸtırmalıdır.


Facebook Yorum

Yorum Yazın

casibom-Nerobet-escort bayan-nerobet-Nerobet-atak�y escort-mecidiyek�y escort-goldenautumncare.com-smartcoachingclasses.com-manikaranestates.com-houseofmasaba.net-discounttobaccocorner.com-fps-group.net-prathamabank.org-Nerobet-muirdata.com-Tokyobet-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-

Ana Sayfa
Web TV
Foto Galeri
Yazarlar