Afrin Operasyonu, bir diğer adıyla Zeytin Dalı Harekatı'nda adını duyduğumuz, ''Kızıl Elma'' gündemde en çok aranan ve sorgulanan listesine girmeyi başardı. Peki, Türk milliyetçiliğinin önemli bir sembolü olarak nitelendirilen Kızıl Elma Ülküsü nedir? Türk devletleri için bir amacı ve hedefin göstergesi olan Kızıl Elma ne demek?
Afrin Operasyonunda (Zeytin Dalı Harekatı) bir muhabirin ''Ä°stikamet neresi?'' sorusuna, askerimiz "Kızıl Elma" yanıtını verdi. MehmetçiÄŸimiz bu yanıtı sonrasında, Kızıl Elma gündemde yerini alarak büyük bir merak konusu haline geldi. VatandaÅŸlarımız Kızıl Elma ile ilgili detaylı bilgi almak üzere, ''Kızıl Elma nedir, Kızıl Elma ne demek, Kızıl Elma Ülküsü nedir?'' ÅŸeklinde araÅŸtırmalarını sürdürüyor. Peki, Türk milliyetçiliÄŸinin önemli bir sembolü olarak nitelendirilen Kızıl Elma Ülküsü nedir? Türk devletleri için bir amacı ve hedefin göstergesi olan Kızıl Elma ne demek?
KIZIL ELMA NEDÄ°R? KIZIL ELMA NE DEMEK?
Kızıl Elma, öncelikle Türk milliyetçiliÄŸinin önemli bir sembolü olarak kabul edilmektedir. Türk devletleri nezdinde bir hedefi ve amacı ifade eden Kızıl Elma; ulaşılması gereken bir yeri, fethedilmesi gereken bir beldeyi belirtir. Kimi zaman ise cihan hakimiyeti idealini, kimi zaman da Türk birliÄŸi idealinin göstergesidir.
Kızıl Elma Ülküsü, yeniçeriler arasında yaygınlık kazandırılmış ve onların savaÅŸma azmini yüksek tutmak için kullanılmış bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Öte yandan Türk edebiyatının önemli isimlerinden Ziya Gökalp, bu simgeyi Turan Ülküsü ile birleÅŸtirerek ona yeni bir anlam kazandırmıştır.
Kızıl Elma imgesinin ne zaman, nasıl ve nerede ortaya çıktığı kesin olarak bilinmemekle birlikte bu konuyla ilgili yaygın bir anlayış, Osmanlı ile birlikte tarihe ve edebiyata mal olduÄŸu yönündedir. Osmanlılar döneminde özellikle Batı memleketlerine doÄŸru yürütülen bir cihadın sembolü olduÄŸu anlayışı hakimdir.
KIZIL ELMA ÜLKÜSÜ NEDÄ°R?
"Kızıl", Türk kültüründe genellikle kıymetli sayılan bir renk; "elma" ise mistik bir yanı bulunan; bolluk, bereket, ÅŸifa kaynağı olarak görülen bir meyvedir. Ancak Kızıl Elma sembolleÅŸtirilmesinin elmaya deÄŸil, Eski Türklerde GüneÅŸ ve Ay’ı anlatan kızıl topa dayandığı düÅŸünülür. Bu top, ‘muncuk’ adıyla bayrak ve tuÄŸların tepesini süslemiÅŸ ve bazen zaferin iÅŸareti, bazen hakimiyetin sembolü, bazen de fethedilmek üzere hedef seçilen yeri ifade etmiÅŸtir.
Kızıl Elma imgesinin ilk kez Orta Asya Türkleri arasında doÄŸduÄŸu; Ergenekon Destanında Ergenekon’dan dışarıya çıkma ve kaybedilmiÅŸ eski yurdu geri alma idealini simgelediÄŸi kabul edilir. Türkistan'dan Hazar Denizi'nin doÄŸusuna gelen OÄŸuzların ise Hazar kaÄŸanının ipek çadırının üzerinde hakimiyetinin ifadesi olarak bulunan altın topu yani Kızıl Elma'yı ele geçirmeyi ülkü edindikleri düÅŸünülür.
Osmanlı’nın Avrupa‟da fethetmeyi istediÄŸi önemli ÅŸehirler, “Kızıl elma” olarak anılmıştır. ÇeÅŸitli kaynaklarda, Fatih Sultan Mehmet devrinden baÅŸlayarak III. Selim dönemine kadar Türk askerlerinin “PadiÅŸahım, biz senin uÄŸrunda ta Kafdağı’nın ötesine, Kızılelma'ya dek varırız” sözlerini dillerinden düÅŸürmediÄŸi ifade edilir.
1521'de Belgrad'ın alınması, 1526 yılındaki Mohaç Savaşı ve 1529'daki I. Viyana KuÅŸatması'na dair Osmanlı eserlerinde hep Kanuni Sultan Süleyman'ın ‘Kızıl Elma'yı eline aldığından' bahsedilmiÅŸtir.
Gelibolulu Mustafa Âlî'nin Kühnü'l-Ahbar adlı eserinin bir yerinde Kızıl Elma Portekiz ile iliÅŸkilendirilmiÅŸ; bir baÅŸka yerinde ise “Frenklerin ülkesinin en ücra köÅŸesinde büyük bir kilise” ile iliÅŸkilendirilmiÅŸtir.
Edebiyat tarihçisi Orhan Åžaik Gökyay, söz konusu kilisenin bazılarına göre Roma'daki Saint Pierre Kilisesi olduÄŸunu ifade etmiÅŸtir.
www.haber7.com
Yorum Yazın